رفتار بهداشتی در زنبورهای عسل


 

رفتار بهداشتی صفتی است که با مقاومت در برابر لارو گچی ، لوک آمریکایی و واروآ همبستگی دارد. زنبورهای دارای این صفت می‌توانند شفیره‌های آلوده را قبل از عفونی شدن تشخیص دهند، درپوش آن را باز کنند و آنرا از بین ببرند و سرعت گسترش بیماری و رشد جمعیت کنه را کاهش دهند. این یک صفت با چندین ژن که بر رفتارهای بازکردن و حذف و بویایی تأثیر گذار است ، در ارتباط است. ژن‌های بویایی نشان می‌دهند که زنبورها باید بتوانند شفیره بیمار یا مرده (یا نداشتن بوی سالم) را حس کنند تا آن را از بین ببرند.

برای آزمایش این صفت، یک قاب با لاروهای سرپوش دار را برمی دارم، یک لوله پی وی سی 3 اینچی را روی قاب مولد قرار می دهیم، تعداد سلول هایی را که بچه مهر و موم نشده اند می شمارم (حدود 160 سلول در یک دایره 3 اینچی وجود دارد) سپس 283 گرم نیتروژن مایع را وارد لوله کنید تا نوزادان منجمد شوند. پس از ذوب شدن یخ لوله، می توان آن را جدا کرد و قاب را به کلنی بازگرداند. قاب را بعد از 24 ساعت بررسی کنید و تعداد سلول هایی را که توسط زنبورها تمیز نشده اند بشمارید. هر چه تعداد سلول‌ها بدون کلاهک بیشتر و شفیره‌ها برداشته شود، کلنی بهداشتی‌تر است.

این ویژگی بهداشتی را می توان در تمام نژادهای زنبورها یافت. ارتقای این صفت در زنبورهای عسل حدود 5 سال طول می‌کشد تا با کار پیوسته کلنی‌هایی با بهداشتی‌ترین ملکه‌ها را به‌عنوان ملکه‌های مادری و همچنین به‌عنوان کلنی‌های پدری برای تولید تعداد زیادی زنبور نر بهداشتی انتخاب کنند. نرهای بهداشتی کلید تولید ملکه های بهداشتی هستند لذا مطمئن شوید که مناطق جفت گیری خود را با نرهایی از کلنی های خوب انتخاب کنید.

بسیار مهم است که ابتدا کلنی هایی را انتخاب کنید که از ویژگی های صفاتی مهم برخوردار باشند و سپس آن کلنی را از نظر رفتار بهداشتی آزمایش کنید. شروع با ذخایر خوب در ابتدا به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که با یک زنبور ضعیف، هر چند بهداشتی، مواجه نمی شوید. زنبورهای بهداشتی می توانند به اندازه زنبورهای انتخاب نشده مولد و مفید باشند، به شرطی که با جمعیت خوبی شروع کنید.

رفتار بهداشتی یکی از ویژگی‌هایی بود که من برای تولیدکنندگان ملکه آزمایش کردم. بسیاری از تولیدکنندگان ملکه زنبورهای خود را با صفات مطلوب دارند، و این چیزی نیست که من بخواهم آن را به هم بزنم. زنبورهای آنها برای آنها کار می کنند، بنابراین معرفی مجموعه ای کاملاً جدید از ژنتیک می تواند سال ها کار سخت را به عقب برگرداند.

من از پرورش دهندگان زنبور عسل می خواهم که کلنی هایی که آنها را برای پرورش در نظر می گیرند علامت گذاری کنند و من آنها را آزمایش کردم. دو تولید کننده ملکه بودند که نتایج آنها با آزمایش بسیار بالاتر از آنچه انتظار داشتم، مرا شگفت زده کرد. یکی از پرورش دهندگان از قبل رفتارهای بهداشتی را مورد توجه قرار داده بود، اما دیگری به شدت کنترل می کرد که هرگز برای پرورش یک کندوی بیمار را انتخاب نکند، من واقعاً تحت تأثیر تولید کنندگان ملکه قرار گرفتم و مشتاقانه منتظر دور بعدی آزمایش های بهداشتی ژانویه تا فوریه آینده هستم.

نویسنده : Katie Lee